Az "izometrikus" szó a görög "isos" (egyenlő) és "metron" (mérték) szavakból származik, és valaminek a méretbeli vagy mértékbeli egyenlőségére utal. Az izometrikus kifejezést több területen is használják, különböző összefüggésekben:
-
Grafika és művészet:
- Izometrikus rajz: Olyan technika, ahol tárgyakat háromdimenziós formában ábrázolunk két dimenzióban, mindhárom tengely azonos szögben, általában 120 fokban áll egymáshoz.
- Izometrikus perspektíva: Gyakran használják videojátékokban (például a "SimCity" vagy "Diablo" sorozatban), ahol a tárgyakat izometrikus nézetben jelenítik meg, ezzel is megkönnyítve a 3D terek megértését.
-
Biológia és fiziológia:
- Izometrikus összehúzódás: A testmozgás egy formája, ahol az izmok feszülnek, de nem rövidülnek meg. Például ha két kezeddel tolod egymást, és közben nem mozdulnak el.
-
Matematika:
- Izometrikus transzformáció: Az a geometriai transzformáció, amely megőrzi a távolságokat, például egy tárgy eltolása, forgatása vagy tükrözése során.
Az izometrikus fogalom közös jellemzője az egyenlő távolságok vagy mértékek megőrzése valamilyen szempontból, legyen az művészeti, fiziológiai vagy matematikai terület.