Seol

SzóLexikon
2 perc olvasás

A Seol (héberül: שְׁאוֹל, Sheol) az Ószövetségben (Héber Bibliában) szereplő fogalom, amely az alvilágot, a halottak birodalmát jelöli.


Jelentése és eredete:

  • A héber szó gyökere valószínűleg a „kérdez” vagy „mély” jelentésű szavakból származik.
  • A Seol a bibliai időkben a halottak tartózkodási helye, egy árnyékos, bizonytalan létezési állapot, amely nem feltétlenül jelentett büntetést vagy jutalmat.
  • Nem azonos sem a keresztény mennyországgal, sem a pokollal, hanem egy semleges túlvilági hely.

Seol az Ószövetségben:

  1. A halottak birodalma:
    • A Seolt gyakran úgy írják le, mint ahová minden ember, igazak és bűnösök egyaránt kerülnek haláluk után.
    • „Mert nem hagysz engem a Seolban, nem engeded, hogy híved sírba hanyatljon.” (Zsoltárok 16:10)
  2. Sötétség és árnyak világa:
    • A Seolban az emberek nem dicsérik Istent, mert ott „csend van”.
    • „Nem a Seol dicsőít téged, nem a halál magasztal téged.” (Ézsaiás 38:18)
  3. Későbbi zsidó és keresztény értelmezések:
    • A Seol fogalma később kettévált: az igazak egy nyugalmi állapotba (például Ábrahám kebelébe), míg a gonoszok szenvedésbe kerültek.
    • Az Újszövetségben a Seolt Hádésszal (görög mitológiai alvilág) azonosítják.

Kapcsolódó fogalmak:

  • Hádész – Görög mitológiai megfelelője, amely az Újszövetségben is szerepel.
  • Géhenna – A pokol egyik kifejezése az Újszövetségben, amely már a büntetés helye.
  • Pokol (Hell, Inferno) – Későbbi keresztény értelmezés szerint a Seol egyes részei a bűnösök számára szenvedés helyévé válnak.

Használati példák:

  • „Az ószövetségi időkben a Seolt a halottak nyughelyének tekintették.”
  • „Jób panaszkodik, hogy a Seol felé tart, ahol már nincs remény.”
  • „A későbbi zsidó hagyományban a Seolt néha az igazak és gonoszok különálló helyeként értelmezték.”
Vissza az előző oldalra

Legtöbbet keresett szavak és kifejezések

Legfrissebb szavak a szótárban

Megosztás